20081226

Pojok Muslim : Doa memperoleh RIDHA ALLAH

KERIDHAAN ALLAH

"Ya Allah sesungguhnya Engkau telah meminta dariku sesuatu yang tidak aku miliki kecuali dengan pertolongan-MU, maka berilah aku daripadanya sesuatu yang Engkau ridhai. Ya Allah, aku memohon iman yang kekal kepada-Mu, dan aku memohon pada-Mu hati yang khusyu’. Dan aku memohon pada-Mu keyakinan yang benar dan aku memohon pada-Mu agama yang lurus. Aku mohon pada-Mu akan kesembuhan/kesehatan yang sempurna, yang kekal dan aku memohon padaMu akan kesiapan bersyukur atas kesehatan (‘afiyah). Dan aku memohon kecukupan dari manusia, padaMu. Amin
"

RAHMAT dan KERIDHAAN ALLAH

"Ya Allah sesungguhnya aku memohon kepadaMu segala yang mewajibkan rahmat-Mu dan segala yang meneguhkan keampunan-Mu dan akan keselamatan dari segala dosa dan mendapatkan keuntungan dari segala kebajikan. Janganlah Engkau tinggalkan dosa padaku kecuali Engkau mengampuninya, dan tidak ada kegelisahanku kecuali Engkau menghilangkannya, dan tidak ada kemelaratan kecuali Engkau lenyapkan dia dan tak sesuatu hajat yang Engkau ridhai kecuali Engkau memberikannya. Wahai Yang Maha Rahim. Amin "
( Hr. at-Tirmidzi dan Ibnu Majah)

DIBERI KESENANGAN HIDUP

"Ya Allah, baguskanlah untukku agamaku yg jadi pangkal urusanku, baguskan pula duniaku yg jadi tempat penghidupanku, dan baguskanlah akhiratku yg padanya tempat kembaliku nanti, jadikanlah hidup itu menjadi bekal/tambahan bagiku dalam segala kebaikan, serta jadikanlah mati itu pelepas segala keburukan bagiku, Amin." (Hr Muslim)

@Doa. Dr. Miftah Faridl, Penerbit Pustaka, 2005

Tidak ada komentar: